Αυτός ο Κόσμος ο Μικρός, ο Μέγας (κύκλος διαλέξεων – μαθημάτων)

ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ – ΠΡΥΤΑΝΕΙΑ 

ΑΥΤΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ Ο ΜΙΚΡΟΣ, Ο ΜΕΓΑΣ

ΚΥΚΛΟΣ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ-ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ 

ΑΙΘΟΥΣΑ DE CHIRICO
ΠΕΙΡΑΙΩΣ 256, 182 33 ΡΕΝΤΗΣ
ΤΗΛ: 210 4801260 210 3897155

Συντονιστική επιτροπή
Άντα Διάλλα, Επίκουρη Καθηγήτρια 
Αντρέας Ιωαννίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής
Καλλιρρόη Λινάρδου, Λέκτορας

ΑΘΗΝΑ 2013

~

Στην αυγή των νεώτερων χρόνων (15ος και 16ος αιώνας) κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί την Ευρώπη ως ενιαία πολιτική οντότητα. Ακόμη και όταν οι Ευρωπαίοι ξεκίνησαν τις εξερευνήσεις τους προς την Ασία που οδήγησαν στην τυχαία ανακάλυψη της Αμερικής, χρειάστηκε να περάσουν κάμποσοι αιώνες έως τον 19ο αιώνα, όταν, δηλαδή κατασκευάστηκε ένας ευρωκεντρικός κόσμος, ο οποίος, ωστόσο, από την οπτική του βάθους του χρόνου της παγκόσμιας ιστορίας, υπήρξε στην πραγματικότητα πολύ σύντομος. Καθόρισε, ωστόσο μεταξύ άλλων, τις αντιλήψεις των ανθρώπων για τους μη ευρωπαϊκούς πολιτισμούς.
Εν τω μεταξύ, για χιλιετίες στην ευρασιατική Ήπειρο που εκτείνεται από τον Ατλαντικό έως τον Ειρηνικό ωκεανό αναπτύχθηκαν ποικίλοι πολιτισμοί με πολλές μεταξύ τους αλληλοδράσεις και αλληλεπιδράσεις, όπως παραδείγματος χάριν, το Ισλάμ που συνενώνει αραβικές, βυζαντινές, περσικές, τουρκικές, μογγολικές και κινεζικές παραδόσεις. Η ευρωκεντρικά προσανατολισμένη διανόηση εξέτασε τον πολιτισμό των Άλλων στερεοτυπικά είτε ως πρωτόγονους και ναΐβ ή τέλος τους αντέγραψε φορμαλιστικά και εν τέλει πριμοδότησε με τρόπο μονομερώς αξιολογικό τη διάδοση των «ανώτερων» ευρωπαϊκών πολιτισμικών προϊόντων, παραλείποντας συνειδητά να εξετάσει και την αντίστροφη πορεία, όπως εκείνη την ιστορική εμπειρία που μπορεί να μας αφηγηθεί ο «δρόμος του μεταξιού».
Η σχέση με τους άλλους πολιτισμούς σφραγίστηκε από το 19ο αιώνα και στο εξής από τη «γλώσσα» του εθνικισμού, ο οποίος παραμέλησε να εξετάσει το ταξίδι των ιδεών, των επιστημονικών και αισθητικών αντιλήψεων μεταξύ διαφορετικών πολιτικών αλλά και πολιτισμικών κοινοτήτων, άρα και το πορώδες των «συνόρων» μεταξύ των διαφορετικών πολιτισμών. Εναλλακτικούς τρόπους, δηλαδή, που μας βοηθούν να σκεφτούμε ότι κάθε πολιτισμός διαμορφώνεται και χαρακτηρίζεται από πολλαπλές και πολύπλοκες σχέσεις ανταλλαγών.
Με αυτές τις σκέψεις αποφασίσαμε να διοργανώσουμε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών κύκλους διαλέξεων-μαθημάτων που θα πηγαίνουν πέρα από τον παραδοσιακό δυτικοκεντρισμό και προτείνουμε «επισκέψεις» σε πολιτισμούς, όπως ο ισλαμικός, ο κινεζικός, ο σλαβικός, ο ιαπωνικός, που ο καθένας με τον δικό του τρόπο συνέβαλε στις επαφές και τις επικοινωνίες μεταξύ διαφορετικών τοπικών συνθηκών του ευρύτερου χώρου της ευρασιατικής ηπείρου.

Στην τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά θα προσεγγίσουμε τον Ισλαμικό και Σινοϊαπωνικό Πολιτισμό, ξεκινώντας με το Ισλάμ.

~

Afisa

~

1ος ΚΥΚΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
ΙΣΛΑΜΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ & ΤΕΧΝΗ

ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ: ΕΛΕΝΗ ΚΟΝΔΥΛΗ
ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ
ΤΜΗΜΑ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ & ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΑΣΙΑΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

Γένεση του Ισλάμ

Τετάρτη, 13 Νοεμβρίου 2013
Ώρα 7 μ.μ., Αίθουσα De Chirico

Ο προσδιορισμός του γεωγραφικού χώρου που αναπτύχθηκε ο ισλαμικός πολιτισμός: από την «Εγγύς Ανατολή» της ελληνόφωνης Αρχαιότητας στην οριενταλιστική «Μέση Ανατολή» της ιμπεριαλιστικής Δύσης των νεώτερων χρόνων.
Γένεση του Ισλάμ, εξέλιξη της ισλαμικής θρησκείας και κοσμοθεωρίας, η σχέση της με τις άλλες θρησκείες της περιοχής όπου εξαπλώθηκε (Ασία, Μεσόγειος και Μαύρη Αφρική, καθώς και χώρες μετανάστευσης κατά τους νεώτερους χρόνους εντός της Ευρώπης και στην Αμερική). Η ώσμωση των εντόπιων παραδόσεων με το Ισλάμ.

Το Ισλάμ συνδιαλέγεται με άλλους πολιτισμούς

Τετάρτη, 20 Νοεμβρίου 2013
Ώρα 7 μ.μ., Αίθουσα De Chirico

• Χορασάν και Κεντρική Ασία: Κινεζικές επιδράσεις στην ισλαμική επιστήμη και τέχνη
• Περσία: συνάντηση με το ζωροαστρισμό, την περσική ελληνομάθεια και το νεστοριανό χριστιανισμό
• Συρο-παλαιστίνη: Η βυζαντινή διοικητική παράδοση σε συνδυασμό με τις ντόπιες συριακές και ελληνιστικές παραδόσεις
• Αίγυπτος: Συνδιαλλαγή με τις πολιτισμικές παραδόσεις του αιγυπτιακού χώρου (Αιγυπτιακή αρχαιότητα, Ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα και Βυζάντιο)
• Βόρειος Αφρική: Από τη βερβερική πραγματικότητα στην αραβική επικράτηση
• Ανδαλουσία: Συνάντηση Ευρώπης και Ισλάμ στην Ιβηρική χερσόνησο
• Σικελία: Πεδίο βυζαντινο-αραβικό-νορμανδικών συναντήσεων

~

ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ: ΑΝΝΑ ΜΠΑΛΛΙΑΝ
OMOTIMH ΕΠΙΜΕΛΗΤΡΙΑ 
ΜΟΥΣΕΙΟ ΙΣΛΑΜΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ-ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ

Γένεση και διαμόρφωση της Ισλαμικής Τέχνης

Τετάρτη, 27 Νοεμβρίου 2013
Ώρα 7 μ.μ., Αίθουσα De Chirico

• Τι είναι η ισλαμική τέχνη: τέχνη θρησκευτική ή κοσμική, ανεικονική ή εικονιστική, οριενταλιστική ή εθνική;
• Η μετάβαση από την ύστερη αρχαιότητα στην ισλαμική εποχή:
από τη θεωρία της καταστροφικής αραβικής εισβολής και της κατάλυσης
του ελληνορωμαϊκού κόσμου στην αρχαιολογική τεκμηρίωση της ομαλής
μετάβασης.
• Η τέχνη των λαών της Εγγύς Ανατολής και ο σταδιακός μετασχηματισμός τους: από την ελληνορωμαϊκή Ανατολή, το σασανιδικό Ιράν και την αραβική χερσόνησο στην πρώιμη ισλαμική τέχνη της ουμαγιαδικής Συρίας.
• Τα πρώτα μνημεία: ο Τρούλος του Βράχου στην Ιερουσαλήμ και το μεγάλο Τζαμί της Δαμασκού. Το Βυζάντιο στην υπηρεσία του Ουμαγιάδη χαλίφη.
• «Κάστρα της ερήμου»: αγροτικές επαύλεις και λουτρά της ουμαγιαδικής ελίτ.
• Το τέλος της αρχαιότητας. Η κυκλική πόλη της Βαγδάτης και η τέχνη στις όχθες του Τίγρη ποταμού.

Ισλαμική τέχνη & πολιτισμός, 9ος-16ος αι.

Τετάρτη, 4 Δεκεμβρίου 2013
Ώρα 7 μ.μ., Αίθουσα De Chirico

• Από το χαλιφάτο της Βαγδάτης, της Κόρδοβας και του Καΐρου στις μεγάλες αυτοκρατορίες των Οθωμανών και των Μογγόλων.
• Μεγάλα υπαίθρια αραβικά τεμένη και πετρόκτιστα τζαμιά στεγασμένα με τρούλο στην Ανατολία.
• Ανεικονική και εικονιστική τέχνη στη Μέση Ανατολή και το Ιράν.
• Ισλαμική ζωγραφική χειρογράφων και βυζαντινό αραβούργημα.
• Pax Μogolica και η διάδοση της κινεζικής τέχνης στις ακτές της Μεσογείου.
• Κεραμικά και υφάσματα: φορητά έργα, τεχνικές και τεχνοτροπίες χωρίς σύνορα.
• Οθωμανική και μεταβυζαντινή τέχνη: δυο παράλληλοι και αλληλοτεμνόμενοι κόσμοι;

~

ΕΠΙΣΚΕΨΗ & ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΙΣΛΑΜΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ ΑΣΩΜΑΤΩΝ 22, ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ
ΞΕΝΑΓΕΙ Η ΑΝΝΑ ΜΠΑΛΛΙΑΝ
Παρασκευή, 6 Δεκεμβρίου 2013

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s